Grudzień 19, 2017

Naturalnie, czyli zdrowo!

 

Pszenica, proso, jęczmień to zboża, które są pełne wartości odżywczych takich jak błonnik, witaminy (szczególnie z grupy B), skrobia, magnez, wapń, żelazo czy fosfor. Dietetycy na stronie przekonują, że z uwagi na te minerały warto jeść jak najwięcej kasz tworzonych z wyżej wymienionych zbóż. Jakie więc zbożo pochodne produkty warto umieścić w codziennej diecie?

komosa ryżowa – nie jest ona jeszcze zbyt popularna na polskim rynku, choć ma bardzo ciekawy skład, np. zawiera pełnowartościowe białko, a więc takie, które jest łatwo przyswajalne przez organizm, na poziomie przyswajalności białka z mięsa zwierzęcego. Zawiera dużo cennego wapnia – gdy z jakiegoś powodu musimy usunąć z diety białko, bardzo łatwo zastąpić je sięgając właśnie po komosę ryżową. Dietetycy podkreślają, że zawiera potrzebne organizmowi foliany, które są naturalną formą kwasu foliowego (szczególnie ważnego składnika dla kobiet ciężarnych), a także antyoksydanty, więc witaminy z grupy B.
kasza gryczana – ona podobnie jak komosa ryżowa zawiera pełnowartościowe białko, a więc jest łatwo przyswajana przez organizm (tak jak białko pochodzące z mięsa zwierzęcego); kasza ta jest również źródłem magnezu. Jest to szczególnie cenny mikroelement z tego względu, że gleby są wyjątkowo ubogie w magnez i ciężko go znaleźć w pożywieniu; w kaszy gryczanej jest go jednak dużo. Ponadto tak jak komosa ryżowa zawiera foliany i antyoksydanty;
kasza jaglana – warto ją spożywać głównie dlatego, że bardzo rzadko uczula; wybierając ją w diecie trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że ma wyższy indeks glikemiczny niż pozostałe zboża; jako jedna z niewielu kasz zawiera goitrogeny, co sprawia, że może być szkodliwa dla osób chorujących na choroby tarczycy lub mających problemy z gospodarką cukrową; jej szkodliwość w tym wypadku wynika z blokowania przez goitrogeny wchłaniania jodu do tarczycy; nie wadą ale brakiem zalety na tle innych kasz jest fakt, że nie zawiera pełnowartościowego białka – niemniej wciąż warto jeść ją co kilka dni;
amarantus – określany jest mianem zboża XXI wieku, ale jest jedną z najstarszych roślin uprawnych świata; podobnie jak komosa ryżowa i kasza gryczana zawiera pełnowartościowe białko, jest bogaty w witaminy z grupy E, natomiast żelaza zawiera średnio pięć razy więcej niż szpinak czy pszenica!
ryż – warto jeść przede wszystkim dwa rodzaje ryżu – basmati lub jaśminowy. ponieważ nie zawierają one substancji blokujących wchłaniania składników pokarmowych z innych produktów spożywczych; może nie posiadają tak wiele mikroelementów co wyżej wymienione kasze, są jednak neutralnym i bezpiecznym źródłem węglowodanów.