Wrzesień 14, 2017

Marchew – źródło beta-karotenu

 

Niewiele osób wie, że marchew wiele tysięcy lat występowała w kolorze białym. Hodowano ją wtedy w starożytnych Chinach. Pomarańczowa, czyli najbardziej popularna odmiana pojawiła się w Holandii w XVII wieku. Inne znane dziś kolory tego warzywa to: fioletowy, czarny, żółty czy czerwony. Marchew ma bardzo dobry wpływ na zdrowie. Spożywanie jej jest pomocne w przypadku chorób serca, kłopotów ze wzrokiem czy skórą. Pomaga także w zachowaniu na dłużej efektu opalenizny ciała.

Zyskała popularność ze względu na dużą zawartości karotenoidów (stąd jej łacińska nazwa Daucus carota), a przede wszystkim beta-karotenu, z którego w ludzkim organizmie powstaje witamina A, ale także alfa-karotenu, luteiny, zeaksantyny, likopenu etc.

Marchew ma wiele zastosowań w procesie przygotowywania posiłków. Przede wszystkim jest jadalna i bardzo smaczna na surowo, a więc przydaje się jako przekąska lub jako surówka – dodatek do posiłku. Gotowanej używa się w bardzo popularnych w Polsce sałatkach warzywnych, zaś wywar z niej w połączeniu z wywarem z innych warzyw jest składnikiem polskiego rosołu. Marchewkę można smażyć, dusić, przygotować na parze, zrobić z niej świeży sok lub zawekować na zimę.

Ciekawostką jest, że w Portugalii przygotowuje się z marchwi dżemy i oficjalnie jest ona uznana przez Unię Europejską za owoc.