Listopad 5, 2017

Kawa na ławę

 

Kawa to najprawdopodobniej najpopularniejszy na świecie napój lub przynajmniej równie popularny jak herbata. Pozyskuje się go z palonych, a następnie mielonych ziaren kawowca, choć równie często pije się kawę zieloną. Kawa pochodzi z Etiopii, a do Europy została sprowadzona dopiero w XVI wieku. Pita jest zwykle na gorąco, ale równie dużym powodzeniem cieszą się napoje kawowe, zimne, które przygotowywane są głównie latem i mają wtedy podwójne zadanie: pobudzić za pomocą zawartej w kawie kofeiny, oraz ochłodzić. Poza herbatą, kawa jest głównym źródłem pozyskiwania kofeiny. Występuje ona także w herbacie, ale w tym napoju jej działanie pobudzające jest dużo wolniejsze, niż w przypadku wypicia espresso tj. małej, czarnej kawy. W kawie kofeina występuje z innymi związkami, jak np. ze szczawianami, winianami – działa dzięki temu szybciej na nasz organizm, niż kofeina teina oraz kofeina zawarta w herbacie. Efekt szybkiego pobudzenia można spowolnić dodając do kawy mleka. Ważną zaletą w składzie kawy są zawarte w niej przeciwutleniacze i minerały (cynk, miedź), wapń, witaminy, garbniki. Wielu dietetyków zauważa, że kawa przynosi negatywne skutki jej zażywania u osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tym napojem. Jednak po dłuższym czasie, regularnego użytkowania tego produktu kawa zaczyna działać korzystnie na układ sercowo-naczyniowy człowieka.